Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

maanantai 28. marraskuuta 2011

USA Part 4, takaisin Losissa

Calicon "aavekaupunki"
Vietettiinkin sitten viimeiset kolme yötä siellä San Diegossa. Alunperin meiän piti olla siellä vaan kaksi yötä ja tulla sitten Losiin lentokentän lähelle majoittumaan, mutta ei sitten maltettukaan vielä lähteä sieltä pois :) Kaiken lisäks motelli, joka oltiin hätäpäissämme ehditty varamaan Losin Inglewoodista kolmeks yöksi, osoittautuikin hotels.comin arvostelujen perusteella aivan hirveäksi. Ainahan joku ihminen jaksaa valittaa joka paikasta, mutta kun nyt suurin osa oli pelkkää huonoa ko. motellista. Muun muassa hotels.comin sivuilla olleet kuvat eivät oikeasti edes ole kyseisestä motellista ja siellä olisi ollut mm. laaja ötökkätarjontakin (torakoita unohtamatta :)) odottamassa meitä. Ei paljon kiinnostaisi kuljettaa jotain torakoita ja luteita meidän matkatavaroiden mukana Suomeen kasvamaan. Lisäksi monet valittivat läpi yön jatkuvasta metelistä ja turvattomasta asuinalueesta, joten ei tarvinnut enää kahdesti käskeä perumaan sitä paikkaa :) Mut nyt kerrotaan hieman viime päivien tapahtumista.

Dogi ja Gepardi kavereina samassa aitauksessa :)
Pitkän pitkä matka (vajaat 550 km) Vegasista San Diegoon meni taas aavikkomaisemien ja vuoristomaisemien vilistessä ohitse. Käytiinkin sillä aavikkomaisema-puolella vielä "aavekaupungissa"... Olipa taas varsinainen rahastussampo sekin paikka :D Sen maksullisuuden näki just vasta siinä vaiheessa taas, kun ei oikein mitenkään pystynyt enää kääntymään ympäri. Hinta (6$/hlö) ei nyt ollut niiiin paha, vaikka paikka ei etenkään meille kovin paljon tarjonnutkaan. Siinä paikassa oli sijainnut ehkä joskus se "ghost town" (eli autioksi jäänyt kaivoskylä), mutta nyt sinne oli sitten tehty ihan uuttakin rakennusta huolella, jotta voitaisiin myydä jos jonkin näköistä turistikrääsää ja ruokaa ihmisille :) Eli paikka ei tosiaan näyttänyt ihan sellaiselta aidolta aavekaupungilta mitä kuviteltiin aluksi. Lapsille toi voi ehkä olla ihan hauska, mut me ollaan jo niin tylsiä aikuisia, ettei osattu oikein iloita tosta :D Paikan nimi oli siis Calico Ghost Town, jos joku haluu/ei haluu käydä.

"Skyfari"
San Diegossa, tai oikeastaan Chula Vistassa, majoituttiin siis kolmen yön ajaksi Good Night Inn:iin, joka tarjosi ihan hyvää vastinetta meiän rahoille. Saatiin taas yhtä hyvä aamupala, kuin siellä Calabasasin Good Night Inn:ssä, eli siis muffinssi ja kahvi :D Paikka sijaitsi tosiaan hieman Diegosta etelään, mutta oli ihan hyvä kaupunki jo itsessäänkin.

Vasemmat kaistat = Mexico only
Ekana kokonaisena päivänä rynnättiin heti ekaks katsoon San Diegon Zoo, jota on paljon kehuttu joka puolella. Nyt kun ollaan jo vähän vanhempia ja vastuullisempia, niin on alkanut aina pikkuhiljaa epäilyttämään noi eläintarhatkin. Kuinkahan hyvin ne eläimet vaan viihtyykään siellä häkeissään, vaikka tuolla San Diegossa ne varmaan saakin paljon enemmän normaalin kaltaisen elintilansa verrattuna kylmempien kohteiden vastaaviin tarhoihin. Yritettiin näistä ihmettelyistä huolimatta nyt käyttää meidän maksamamme 40$/hlö (melko paljon kyllä) sisäänpääsymaksu hyväksemme ja kierrellä puistoa mahdollisimman paljon. Puisto oli tosi valtaisa, mutta onneks myös laiskempia amerikkalaisia/muita turisteja oli ajeteltu järjestämällä bussiajeluja eläintarhan sisällä :) Meiänkin pääsylipun hintaan nää ois kuulunu, mut ei jostain syystä käytetty hyväksemme. Aika hyvin näkee sieltä kakskerroksisen bussin alemman kerroksen kauimmaisesta paikasta jonnekin muutenkin 5-10 metrin päähän sijaitsevaan eläinaitaukseen. Bussit ei siis ees pysähdelly muualla kuin omilla pysäkeillään, joita olikin ympäri puistoa.

San Diegon kaduilta
Tuolla oli jonkin verran eläinlajeja, joita ei muistanut aiemmin nähneensä, eli sinänsä toi jotain uuttakin toi visiitti. Siellä oli myös mielenkiintoinen "metodi" käytössä. Eli ne laittaa jonkun isohkoon rotuun kuuluvan koiranpennun kasvamaan jonkun petoeläimen (esim. gepardin) pennun kanssa, sillä tavoin että niistä tulee sitten elinikäiset kaverit. Sitten tän koiran rauhallisen käytöksen on tarkoitus rauhoittaa myös sitä villieläintä tarvittaessa. Ilmeisesti tää onkin toiminut hyvin ja oli aikaa hurjaa/hauskaa nähdä sekä gepardi että koira samassa isossa aitauksessa siellä :D Hyvin ne näköjään tuli keskenään toimeen. Käytettiin puistossa hyödyksemme myös lippuumme kuulunut "skyfari"-ajelu, eli puiston ylitse menevä köysiradan tapainen, jossa matkustettiin pikku kopissa. Olipa hyvin selitetty.

Seaport Village @ San Diego
Eläintarhan väsytettyä meidät päätettiin lähteä vähän "rentoutumaan" sen edellisessä tekstissä mainitun Black Fridayn muodossa. Suunnattiin matkamme aivan Meksikon ja USAn rajalla sijaitsevaan outlet centeriin (joo vaihteeks), joka oli nimetty Las Americas Outlet Centeriksi. Noustiin siitä viimeisestä rampista ennen Meksikon rajaa. Mietittiinkin, että mitenhän sen jälkeen ois taas pystynyt kääntymään enää ympäri, vai olisko ollut pakko vaan mennä Meksikoon käymään? :D  Ruuhkaa oli havaittavissa huimasti jo paljon ennen kauppakeskittymää, eli Black Friday näytti olevan vielä ihan mukavasti voimissaan. Päästiin onneks perille ja saatiin parkkipaikkakin jostain takarivistä. Siellä olikin varsinainen hulabaloo päällä, vaikka tätä BF:ää olikin kulunut jo monen monta tuntia (jotkin kaupat aukesivat poikkeuksellisesti heti puolilta öin). Me marssittiin sitten heti ekaan tarjolla olleesseen kauppaan ja vietettiin siellä melkein tunti, hupsista. Etenkin tunnetuimmissa merkkiliikkeissä väkeä oli vielä illemmallakin _todella_ paljon ja kassajonotkin niin hirveät, ettei jaksettu aina edes perehtyä kaupan tarjontaan. Selvittiin kuitenkin tästä koettelemuksesta hengissä, eikä rahaakaan mennyt tällä kertaa liikaa. Jei! (Eetun edit: Suvi osallistui Black Fridayn ostoksiin ekassa liikkeessä 107$ edestä, tosin kyllä sillä saikin paljon kaikkea! Kuultiin muuten uutisista, että Black Fridayn (vaate?)myynnit jenkeissä oli 11,7 miljardia dollaria :D)
Mission Beach @ SD

Lauantaiksi sekä sunnuntaiksi oli ennustettu aivan mahtavaa säätä sekä San Diegoon että myös Los Angelesiin. Tästä syystä nautittiinkin tästä yllättävästä ~26 asteen päivälämmöstä lauantaina San Diegossa ensin kävellen ympäri keskustaa ja merenrantapuistoa. Kun saatiin kävellen kulutettua meidän kahden tunnin parkkiaika, niin lähdettiin katsomaan rantamaisemia Mission Beachin muodossa. Rannalla olikin kuitenkin yllättävän kylmä mereltä tulevan tuulen vuoksi, joten ei viihdyttykään siellä niin pitkään kuin aluksi suunniteltiin. Ranta itsessään oli taas todella pitkä ja leveä, joten tilaa siellä riitti etenkin tähän aikaan vuodesta ihan kiitettävästi.

Kuva San Diegosta Coronadon sillalta
Sunnuntaina (tänään) aamulla lähdettiin ajelemaan todella hiljaksiin San Diegosta kohti Losia. Reittisuunnitelmaamme kuului pysyä mahdollisimman paljon rannan tuntumassa, kulkemalla pääosin Pacific Coast Highwayta pitkin. Kati (navigaattori siis) oli tästä suunnitelmasta aivan eri mieltä ja yritti aivan viimeisiin kilometreihin asti ohjata meitä suuremmille motareille, pyh. Nähtiinkin aivan mahtavia rantakaupunkeja matkan varrella. Tosi moni niistä muistutti jossain määrin etelä-eurooppalaisia rantalomakyliä, sillä poikkeuksella että jokaisella rannalla harrastettiin todella paljon surffausta, johon onkin ilmeisen hyvät mahdollisuudet USAn länsirannikolla. Pysähdyttiin kunnolla San Diegon puolella La Jollassa, Solana Beachilla ja Carlsbadissa sekä vähän myöhemmin Orange Countyn puolella Huntington-beachilla, joka on OC-sarjasta tutun rannan viereinen biitsi. Siellä sitten oltiin auringonlaskuun asti, jotta saatiin muutama kuva siitäkin tapahtumasta :)

Näkymiä matkalta kohti L.A:ta
Kiitospäivän jälkeisiä takastuloruuhkia oli havaittavissa jonkin verran, vaikka varmaankin suurimmat niistä keskittyi Katin opastamiin valtaväyliin. Matkaa Diegosta Losiin tuli noin 130 mailia, vaikka kartassa ne näyttävätkin olevan aivan vieri vieressä. On vaan niin vaikea hahmottaa kuinka iso maa tää onkaan. Esimerkiksi pelkästään tän Kalifornian pohjoisimmasta kaupungista eteläisimpään on matkaa jo 1350 kilometriä... Ja leveyttäkin löytyy noin 600 kilometrin edestä joistain kohdista. Pelkän Kalifornian pinta-ala on Suomen vastaavaa 66 000 neliökilometriä isompi. Tämän lisäksi USAssahan on myös 49 lisää näitä osavaltioita. Näiden suurien etäisyyksien vuoksi voi ehkä ymmärtää vähän paremmin amerikkalaisten rakkautta autoihin.

"Vaatimaton" Huntington beach OC:ssä
San Diegosta todettakoon vielä sen verran, että oltiin todella tyytyväisiä kun mentiin sinne! Toki harmittaa se San Franciscon väliin jääminen, mutta onneksi Diego oli ihan hyvä paikka tilalle. Lisäksi saatiin ihan etukäteen tietämättämme todella hyvät säätkin seuraksemme verrattuna San Franciscoon, jossa oli noin 15 astetta ja pilvistä. San Diego oli paljon kompaktimpi verrattuna esim. Losiin, vaikka onkin USAn 8. suurin kaupunki. Tekemistä ja pyörimistä riittää etenkin aurinkoisilla keleillä ihan tarpeeksi. Muutenkin kaupunki oli jotenkin viehättävän näköinen ja oloinen!

Veden päällä patsastelua :)
Nyt ollaan tosiaan takaisin taas Losissa, Lynwoodissa. Alue ei ole niitä L.A:n hienoimpia ja turvallisimpia, vaikka ilmeisesti voittaakin näissä asioissa aiemmin mainitun Inglewoodin. Paikka on aikamoinen ghetto, eikä ulkona tee turhaan mieli kuljeskella, etenkään pimeällä. Valittiin paikka kuitenkin siksi, että vierestä lähtee metro suoraan lentokentälle ja näin ollen säästetään taas lentokentälle matkustamisen vaivaa :) Huomenna pyöritään täällä vielä jossain ympyrää ja käydään palauttamassa rakas automme takaisin vuokraamoon, ettei jää sitten ihan viimeiseen aamuun se homma. Sitten onkin jo nopeasti eteen tullut lähtö kohti Suomea. Menee varmaan ajantaju taas aika pahasti sekaisin päässä, kun lähdetään täältä tätä aikaa tiistaina klo 14 ja tullaan suomeen keskiviikkona illalla :D

Ai niin, ollaan muuten ajettu nyt yhteensä reilut 1400 mailia, eli jotain 2300 kilsaa. Aika paljon yhdelle ns. lomalle, vaikka se onkin 700 kilsaa vähemmän mitä oli suunniteltu (S. Francisco) :)

1. Upeita auringonlaskukuvia ! PR (anonyyminä jälleen)

2. Tosiaan upeita auringomlaskukuvia! Mut hei Suvi, ootko unohtanut, että me ei Sipun kaa tulla nyt hakeen etukäteen teitin (=sun) shoppailuja ??? Siis mihin mahdutatte kaikki? :D

3. No vähän mä meinasin kyllä unohtaa :D Mutta kun venytti matkalaukut lähes äärimmilleen, niin saatiin kaikki tuotua mukanamme Suomeen! Kilojakin ois jäänyt vielä pari jäljelle, perhana. Ens kerralla tietää sit voivansa ostaa ihan pikkusen vielä lisää ;)