Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

maanantai 7. maaliskuuta 2016

Häämatka part 1., Fort Lauderdale

No niin, blogi herää pitkästä aikaa henkiin meidän häämatkatarinan saattelemana :) Tekstiä tulee aika paljon ja sen vuoksi se onkin jaettu muutamaan osaan, jos vaikka joku jaksaisi lukea edes jonkun osuuden :D Lähinnä teksti on kirjoitettu ihan meille itsellemme, että sitten vuosien päästäkin muistetaan mitä tulikaan tehtyä ja sitä ei pidäkään ottaa mitenkään liian vakavasti. Kiva, jos joku onnistuu saamaan tästä jotain vinkkejä omalle reissullensa ja kyselläkin saa, jos joku kohta jää jotenkin hämäämään.

Eli meidän häämatka vei meidät valtameren toiselle puolen, Jenkkeihin, tarkemmin sanottuna Floridaan. Ei ollut todellakaan helppoa päättää häämatkan kohdetta, kun Aasiakin houkutteli kyllä vahvasti puoleensa. Aasian puolesta puhui mm. takuuvarma lämpö ja edullisuus. Sielläkin olisi toki ollut sitten valinnanvaikeuksia, että mihin maihin/kohteisiin olisi mennyt, mutta luulisin että oltaisiin ainakin vähän käyty fiilistelemässä Bangkokissa. Päädyttiin sitten kuitenkin siihen, että "perus Bangkokin reissulle" tulee ehkä helposti lähdettyä myöhemminkin elämässä ja mietittiin, että voisiko sitä tehdä jotain vähän erilaista nyt häämatkan kunniaksi. Sitten siirrettiin katse tosiaan Atlantin toiselle puolen ja mietittiin eri vaihtoehtoja sielläkin suunnalla. Meksiko muun muassa roikkui pitkään potentiaalisena matkakohteena. Lopulta lähes vitsistä lähti ajatus Karibian risteilystä, mutta perehdyttyämme asiaan enemmän, ei se nyt ehkä niin vitsin aihe ollutkaan :D Karibian risteily tuo (mulle) ensimmäisenä mieleen eläkeläispariskunnat uikkareissa laivan kannella, mutta ehkä tämä(kään) asia ei ole IHAN niin mustavalkoinen :D

Alettiin sitten siis tosissamme katselemaan risteilyvaihtoehtoja ja kun nyt kerran lähdetään, niin tehdään se ison maailman tyylillä ja valitaan tietenkin kaikista suurin risteilijä! Plussana toki se, että se on tehty täl pual jokke Suomen Turkkuses :) Tällä hetkellä käytössä olevat suurimmat risteilijät ovat Oasis of the Seas ja Allure of the Seas. Allurella oli tarjolla meille sopivampi ajankohta (ja ehkä reittikin), joten valittiin sitten se. Ja kun tosiaan ei siellä joka päivä käydä, niin otettiin sitten vähän enemmän häämatkalle sopiva hytti, eli huone, jossa on parveke merelle päin. Paljon halvempana vaihtoehtona olisi ollut mm. ihan normi sisähytti ilman parvekkeita mihinkään suuntaan. Seitsemän kokonaista päivää kestävä risteily kuulosti ensikertalaisille sopivalta matkalta. Päädyttiin ottamaan menopaluulennot Miamiin ja varattiin muutama päivä ennen ja jälkeen risteilyn aikaa maissa, ettei tarvitse ainakaan mennessä ressata, jos vaikka lento olisikin myöhässä/peruttu ja meinattaisiin myöhästyä siksi tältä risteilyltä. Eli menolento Miamiin oli kolme yötä ennen risteilyä. Päätettiin viettää nämä päivät Fort Lauderdalessa (mistä meidän risteilijä lähti) ja vuokrata auto yhdeksi päiväksi. Risteilyn jälkeen jätettiin vielä neljä yötä Miamissa käytettäväksi.

Valmiina matkaan
Aloitetaan tarina nyt Fort Lauderdalesta, missä kului matkan kolme ensimmäistä päivää. Matkaan lähdettiin tietenkin Vantaalta, ensin taksilla Leinelän juna-asemalle mistä testattiin lentokenttäjunan toimivuutta. Hyvin tuntui toimivan :) Sitten ei muuta kuin tsekkaukset kentällä ja koneeseen. Toki ESTAt (pitää tehdä jos on menossa Jenkkeihin, voimassa 2 v. kerrallaan) oltiin tehty jo hyvissä ajoin. Lentomatka ahdisti jo valmiiksi, kun tiedossa oli yli 11 h kestävä lento. Tällä kerralla oltiin sentään varustauduttu lentomatkaan lentosukilla ja sellaisella paketilla, johon kuului korvatulpat, silmälaput ja puhallettava niskatyyny. Etenkin toi niskatyyny oli erityisen mukava kokemus! Ilman sarkasmia siis :D Finnairin koneessa on kiitettävät henkilökohtaiset "näytöt" jokaisella, joista löytyy vaikka mitä sarjoja, leffoja ja pelejä. Toki suurinta osaa noista ei ollut tekstitetty suomeksi, mutta kyllä niitä tekstitettyjäkin muutamia löytyi.

Lentomatka tuntui odotetun pitkältä ja meni muuten ihan ennakko-odotusten mukaisesti, paitsi että saatiin Eetun luottokortti lukkoon :D Näköjään ei pitäisi poiketa kaavoistaan, kun yleensä ei mitään lentokoneessa ostella. Tällä kerralla tarkoitus oli ostaa yksi viinilasillinen mulle ja yksi olut Eetulle. Ne piti käydä ostamassa lentokoneen perältä, joten käpöttelin itse niitä ensin ostamaan omalla Electronillani. Eihän se Electron sitten tietenkään lentokoneissa käy ja omaa luottokorttiani en voi pin-jutuissa käyttää, kun uusi tunnusluku on Leppävaaran OP:n konttorissa odottamassa noutajaansa (en kehtaa myöntää, että kauanko se on jo siellä odottanut :D). Noh, eipä siinä sit muu auttanut kuin sanoa lentoemännille, että haen mieheni kortin maksuvälineeksi. Ja niin hain ja kysyin tietenkin Eetulta tunnuslukua siihen kortille. Tunnusluku ei sit näyttänyt toimivan useamman kokeilukerran jälkeen ja siinä vaiheessa, kun näytössä luki "1 kokeilukerta jäljellä" tms., niin sain kiikuttaa koko vempeleen (korttikoneen) Eetulle matkustamon puolelle ja pyytää sitten Eetun kirjoittamaan sen tunnusluvun siihen oikein. Eetu sit reippaasti kirjoitti vielä kertaallen sen saman (väärän), jonka oli mullekin hetki sit sanonut ja niin ilmoitti kortti menneensä lukkoon. Ja vasta sen jälkeen Eetulla välähti, et ai niin, ei ollutkaan se tunnusluku... :) Noh, meiltä löytyi just sen verran käteistä, et saatiin juomat ostettua (tosi tärkeetä) ja palautin vaan korttikoneen takaisin lentoemännille kaikessa hiljaisuudessa. Ton takia alkoi siinä vaiheessa sit vähän jännittämään, että mitenhän onnistuu auton vuokraukset ja laivan "piikki", jotka on kaikki Eetun luottokortin takana. Eipä auttanut itku markkinoilla ja luotettiin, että se toimis, kunhan ei tarvis käyttää pin-koodia missään (toim. huom. niin se onneks sit toimikin kaikkialla missä sai vaan vetästä sen kortin lukulaitteen läpi ja kuitata allekirjoituksella).

Fort Lauderdalen juna-asema
Pitkän lennon jälkeen jalat painoi taas satakiloa, mutta ei auttanut kuin lähteä taistelemaan tietänsä kohti Fort Lauderdalea. Taksi Miamista sinne olisi ollut niin kallis, että päätettiin ottaa juna lähelle + taksi loppumatkalle -vaihtoehto. Junalle löysi tiensä lentokentältä seuraamalla Tri-Rail-kylttejä. Sieltä meni sellainen pieni ilmainen hmm... "skytrain"-tyyppinen vehje Tri-Rail-asemalle, niin ei tarvinnut ihan hirveästi kävellä. Eetu oli etukäteen katsonut, että junia menee noin 30 min välein, mutta tarkempia aikatauluja ei ollut tullut katsottua. Ostettiin liput automaatista ennen junaan nousemista, kun junissa ei niitä vissiin olisi voinutkaan ostaa (mutta ilmeisesti tarkastajat olisivat voineet yllättäen pölmähtää paikalle). Lippujen hinta meiän matkalle (Miami -Fort Lauderdale) oli 5$/hlö, eli ei paha. Juna ei lähtenyt ihan aikataulun mukaan ja muutenkin matkalla tuli viivästyksiä, joten matka kesti melkein tunnin. Meidän tulopäivänä oli poikkeuksellisen huono ilma ja ajoittain kova sade, joten sinänsä meitä ei haitannut istuskella junassa.

Fort Lauderdalen pysäkillä jäätiin sit pois (huom. eri kuin Fort Lauderdale Airport -pysäkki) ja yritettiin etsiä takseja tai taksitolppaa asemalta. No ei näkynyt. Eetu sit kysäs joltakin paikalliselta ja se sanoi, että niitä tulee aina jonkun ajan välein sinne ja kannattaa vaan odottaa. Niin kannattikin ja varmaan jonkun vartin odottelun jälkeen tuli ensimmäinen taksi asemalle. Taksiin tais tippeineen mennä 20$, eli tää kombinaatio oli ihan hyvä säästö verrattuna siihen, että olis ottanut taksin Miamin lentokentältä hotellille (arviolta 100$).

Kotoisan oloinen majoituspaikka
Hyvät tervetuliaisjuomat :)
Meiän pikkuhotlan (Villa Venezia) respa oli juuri sulkenut ovensa siltä päivältä, mutta oli jättänyt respan oveen tarralla kirjekuoren, jossa luki mun (Suvin) nimi. Sieltä löytyi kirje, mistä kävi ilmi, että avain on meiän huoneessa valmiina ja voidaan tehä virallinen check in vasta seuraavana aamuna. Aika hyvä luotto :D Tosin alue tais olla aika turvallinen ja sopivan syrjässä, eikä ollut tosiaan mikään pimeä "slummikatu". Huoneesta löytyi punaviinipullo ja kaksi pulloa vettä meille ilmaiseksi :) Ihan kiva tervetuliaislahja. Me jaksettiin tepastella vielä sinä päivänä Fort Lauderdalen biitsin suuntaan ja käydä kaupassa sekä Subwayssa syömässä pikaisesti. Sen jälkeen todettiin itsemme jo kohtuu väsyneiksi, joten palattiin jo joskus klo 20 paikallista aikaa hotellille takaisin. Nukkumaan mentiin jo vähän ennen klo 22, joten melkein 24h valvominen näköjään riitti. Tonne suuntaan toi aikaero ei oo onneks niin paha ja tuntuu pääsevän kohtuu helposti paikalliseen rytmiin.

Vitivalkoinen ihminen Villa Venezian edessä
Tää oli "ihan ok"
Seuraavana aamuna oli vuorossa kävely autonvuokrauspaikkaan, mistä Eetu oli jo etukäteen varannut meille auton. Matkaa sinne oli jotain 4 km, mut me tykätään kävellä ja säästää, niin ei otettu taksia :) Ja kävellessä ehtii ihmetellä enemmän ympäristöä ja maisemia. Vuokrauspaikka oli Sixt Fort Lauderdale Gallerian toimipiste ja siellä asiointi sujui kiitettävästi (myöhemmin tulee palautetta toisen Fort Lauderdalen Sixtin asionnista) ja saatiin magee ja tuliterä (alle 1000 km ajettu) BMW allemme. Otettiin lisäks sellanen vajaa 9$ maksava "tullipassi", jonka ansiosta ei tarvinnut välittää tulliteistä mitään ja sai ajella niitä niin paljon kun lystäs. Auto oli ehkä vähän kivempi ja hienompi kuin meiän oma ooppeli tai viime jenkkireissun "traktori" :D Otettiin myös apurimme Kati (navigaattori siis) jälleen käyttöön, vaikka siihen ei ollut uusimpia jenkkipäivityksiä tehtykään. Ajateltiin eka lähteä cruisailemaan itärannikkoa ylöspäin, kun kuviteltiin siellä olevan saman tyylinen tie kuin Pacific Coast Highway lännessä. Tällaista ei kuitenkaan tainnut tuolla idässä olla (ainakaan sillä matkalla mitä ehdittiin ajaa) ja pysähdyttiin vaan sit hetkeks jollekin parkkipaikalle ja käytiin ottamassa parit kuvat rannalta. Tää päivä oli myös aika viileä, vaikka kuvissa ollaankin topit/t-paidat päällämme :D

Sieltä parkkipaikalta otettiin sit viileän sään vuoksi suunta kohti jättimäistä Sawgrass Mills ostoskeskusta, joka sijaitsi vähän länteen päin rannikolta. Huomattiin ostoskeskuksen koko jo siinä vaiheessa, kun tajuttiin että sinne meni vaikka kuinka monta tietä eri suunnista sen ympäriltä. Ei ollut siis vain yhtä ja ainoaa ajoreittiä sinne parkkikselle. Tuolla ostoskeskittymässä suoritettiinkin sitten kokonainen työpäivä, eli oltiin siellä oikeasti kokonaiset kahdeksan tuntia! Ja silti jäi vielä kauppoja käymättä :D Mikäli meidän askelmittareihin on uskomien, niin käveltiin pelkästään kauppakeskuksen sisällä sinä päivänä noin 8 km… Että ei turha reissu sit ;) Rahaa myös yllättäen kului kivasti.

Siinä se, kuva ei nyt tee oikein oikeutta kyseisen shoppailukeskuksen koolle
Pieni breikki shoppailusta
Meidän bemarin takaluukku Sawgrassin työpäivän jälkeen
Jätettiin bemmin palautus seuraavaan aamuun (noin klo 10 asti oli aikaa palauttaa, kun vuokra-aika oli 24h) ja lähdettiin palautuksen jälkeen tepastelemaan rannalle. Rantakadulta ei varmasti löydy edullisimmat ruoat ja juomat, mutta pysähdyttiin silti suht halvalta kuulostavaan mexicolaistyyliseen paikkaan syömään. Jälleen laskun koittaessa tuli pikkuyllärinä ne päälle tulleet verot + tipit (tipit oli tosi monessa paikassa 18%, verot ei olleet niin hirveästi, kun 6-7% tais olla kaikkialla). Tästä esimerkkinä vaikka, jos olisi ottanut 15$ maksavan annoksen, niin yhtäkkiä se maksoikin 18,76$ (ensin 15$*1,06(verot)=15,9$ ja sit 15,9$*1,18(tippi)=18,76$). En oikein ymmärrä miksi hinnoittelu on jenkeissä rakennettu näin… Tai ehkä se saa ihmiset helpommin tekemään ostopäätöksiä, kun myydään et ”nyt annos vain 15$!” vrt. ”nyt annos vain vajaat 19$”. Saadaan talous pyörimään :)
Caesar-salaatti vähän erilaisella "astialla" tarjoiltuna
Fort Lauderdalen biitsi
Alkuillasta mentiin takaisin hotellille ja sit kävi niin, että kun päätettiin ottaa _pikku_ päikkärit ennen illalliselle lähtöä, niin oltiinkin sit sen verran väsyneitä, että nukuttiin illallisen ohi :D Päätettiin sit jatkaa vaan suoraan yöunille, että oltais seuraavana päivänä virkeänä lähdössä risteilylle. Vaikka nukuttiinkin vähän turhan iso osa tosta päivästä, niin silti ehdittiin kävellä yli 15 km silloinkin. Ehkä se laittoikin vähän väsyttämään. Tehtiin myös aloittelijan virhe, kun jätettiin aurinkorasvat laittamatta (kun oli suht viileää ja puolipilvistä) ja niin ”saatiin” hieman punakat rintamukset, olkapäät, käsivarret ja naamat itsellemme heti alkajaisiksi.