Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Suomessa, mutta ei kotona :D

Laukkuhässäkkää
Noniin, täällä ollaan! Ja pahasti jäätymispisteessä. Muutama tunti sitten oltiin vielä ärtymispisteessäkin. Eli meiän ruumassa matkanneet matkalaukut löysi kotiin vasta tossa klo 12 aikoihin tänään ja tultiin tosiaan melkein 48 tuntia sitten Suomeen. Monet onkin varmaan ehtineet jo lehdistä lueskella, että siellä meni 500 maapalvelutyöntekijää (tai jotain vastaavia) lakkoon ja matkalaukkujen siirtely loppui kuin seinään. Tultiin vähän huonoon aikaan (klo 15.10), kun just kolmelta ne oli vasta alottanu sen lakon :) Siellä sitten oltiin ihan ihmeissään joku vajaa tunti odottelemassa niitä, kunnes saatiin hyvin niukasti informaatiota mistä on oikein kyse. Silloin ei ollut mitään tietoa lakon kestosta, joten ajateltiin sitten lähteä kentältä siinä vaiheessa kun meidän hakujoukot (Suvin vanhemmat) saapuivat paikalle. Jätettiin sinne toki sellaset laput, joissa luki meiän matkalaukkujen "koodit" ja meidän yhteystiedot. Ihan säkällä oltiin pidetty ne pienet huomaamattomat matkalaukkujen koodiläpyskät tallessa viimeseen asti, vaikka ei uskottukaan et niit ois enää tarvinnu. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! Matkalaukut saapui tänne Vantaalle Eetun äidille ihan ehjän näköisenä ja sisältökään ei näytä kärsineeltä!

Paikallisittain: Haa Paa Poo
Se niistä laukuista. Oli tosiaan pieni shokki saapua tänne jääkylmään Suomeen, ei voitu pahimmissa kuvitelmissakaan uskoa, et tääl vois olla näinkin viileetä vielä tähän aikaan vuodesta! Eilenkin auton lämpömittari näytti pahimmillaan 9 astetta ja taivaalta tuli vielä jäistä sadetta niskaan tuulen kera :D Tän sään takia ei ollu niin iso menetys, että matkalaukut jäi vähäks aikaa kentälle hengaileen, niissä kun oli lähes pelkkiä kesävaatteita. Itsehän (Suvi) matkustin fiksuna shortseissa koko lentomatkan ja voitte vaan kuvitella oliko kiva astua ulkoilmaan siinä lentokentän ulkopuolella! Noh, kai tähän taas tottuu? Vaikka täytyy myöntää, et Suomi ei laittanut nyt ihan parastaan tässä meidän kotiin toivottamisessa :D Kaikki näytti taas niiiin harmaalta.

Sitten muutamat erinäiset pikku asiat on aiheuttanu ihmetystä. Ensinnäkin on tuntunut oudolta asioida ihan suomen kielellä kaupoissa tms, sieltä meinaa väkisinkin iskeä vähintään se khop khun kha "kapunkhaa" (kiitos på thai) asioinnin päätteeksi! Myös eilinen Siwassa käynti oli vähän jäistä, kun meni hetki tajuta että sitähän tarvitsisi ihan ostaa muovipussi ja vielä pakatakin tavarat itse :D Myös Eetu koki hieman ihmetystä maksaessaan ostoksia, kun sieltä tuli kaupantädiltä "17,30 €, kiitos!" ja me ostettiin vaan vähän herkkuja?! Hintataso siis ehti hieman säikäyttää pitkästä aikaa. Ja äsken kun käytiin kävelemässä vähän Myyrmäen suuressa keskustassa, niin ei tullut yhtään läheltä piti tilanteita minkään (ihmisen/polkupyörän/mopon/auton) kanssa! Ihmisetkin tuntuivat kävelevän taas sitä "normaalia" vauhtia verrattuna thaimaalaisten erittäin hitaan rennosti etenevään kävelyyn, jossa saattaa tulla todella yllättäviä 180 asteen käännöksiä :D Keksittiin kyllä samantien yks hyvä syy miks Suomessa ei niin kauheen hitaasti tallustella, koska eihän tuolla tarkene yhtään hidastella! Mennään vaan mahdollisimman nopeesti pisteestä A pisteeseen B. Suomen rauhallisuus tuntui myös oudolta, kun vaikka tänään onkin vapaapäivä, niin Myyrmäki näytti todella hiljaiselta.(Pakko vielä mainita, et ollaan nähty tähän asti Vantaalla kaks koiraa ja molemmat oli kromfohrländereitä. Ei huono suoritus :D )

Sukhumvit soi jiisipsong (eli sukhumvit soi 22)
Sitten yllättävänkin suurta ihmetystä meille on aiheuttanut liikenne. Vaikka alkuun tuntui olevan niin kauhean vaikeata tottua Thaimaassa siihen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen ynnä muuhun mielenkiintoiseen, niin nyt tuli muutamakin ajatushäiriö kun istuttiin auton kyydissä lentokentältä Turenkiin :D Monta kertaa meinattiin opastaa iskää kääntymään toiselle kaistalle kun oli tarkoitus + meinas olla vaikeata muistaa, ettei täällä päde se "peesi-sääntö" risteyksissä ja punasista valoista ei saa kääntyä oikealle yms. Mutta nyt kun Eetu ajoi meidän uljaan Punton Turengista takaisin tänne pääkaupunkiseudun "vilinään", niin kaikki sujui kuitenkin ihan hyvin. Eli eiköhän tää tästä!

Nyt tosiaan nukutaan seuraavat kolme yötä Eetun äitillä ja sitten toivottavasti päästään muuttamaan meidän uuteen kämppään Leppävaaraan! Onneks tajuttiin, vähän viiveellä kylläkin, et helatorstai onkin vapaapäivä ja näin ollen päästään sit muuttaan loput tavarat silloin kaikessa rauhassa. Tajuttiin kyl just, että HOASin toimisto onkin auki vain klo 16 asti ja meidän työt kestää joka päivä myös tohon neljään/viiteen, että mitähän tässä nyt pitäis oikein tehdä ton vuokrasopparin+avainten haun kanssa? Kai sitä pitää pyytää nolosti vapaata töistä heti perehdytysviikolla. Meillä molemmillahan tosiaan alkaa työt jo tossa huomen aamulla, et ei ihan rennoin mahdollinen tää meiän kotiinpaluu :D Mut onhan sitä toisaalta tullu otettua suht rennosti tässä viimeset puol vuotta.

Ruokaa ja niitä "herkkuja" on sitten tullut syötyä ihan hyvä määrä tässä Suomeen tulon jälkeen :D On ollut niiin ikävä näitä Suomesta löytyviä ruokia. Eilen tuli syötyä kyl paljon yli mahan kapasiteetin, kun saatiin pitkästä aikaa perunamuusia, lihapullia, nakkeja ja perunasalaattia! Täytyi tietty myös testata "suomalaista" pizzaa ja namnam vain sillekin! Äskeisellä kävelyretkellä tehtiin myös pikku koukkaus Makuunin irtokarkkihyllyjen kautta... :) Myös juusto +ruisleipä/hapankorppu on uponnut ihan kivasti. Täytyy koht alkaa kyl vähä rajottaan tätä syömistä.

Toistaseks tuntuu vähän oudolta olla taas ihan pysyvästi Suomessa. Vaikka sitten taas toisaalta tuntuu, et eihän me ees poissa oltukaan :D Ihan kun ois vaan tultu kotiin joltain lyhyeltä lomamatkalta. Aika meni siis todella nopeasti tän puolen vuoden ajan. Löydettiin kyl samantien jo se eka asia, jota Thaimaasta tuli ikävä. Eli ylläriylläri, lämpö+aurinko! Saas nähä mikä on sitten se seuraava asia. Kauanko ehtii mennä, että tekee Suomessa taas mieli jotain riisiä/nuudelia+kanaa? Varmaan ainakin tovi :D

Ja oliko tää puoli vuotta sitten fiksua viettää ulkomailla? Siihen voi vastata aika yksiselitteisesti, että ehdottomasti! Vaikka me pääasiassa lähdettiinkin sinne opiskelutarkoituksessa, niin kaikista eniten siellä oppi tän maailman menosta ihan koulun ulkopuolella :) Kaiken kaikkiaan vois sanoa, et onhan se kiva olla pitkästä aikaa taas kotona! Vaikka nyt taas tuntuu, et eihän sieltä Bangkokista ois ollukaan niin kiire vielä pois. Tai samantien kun astuttiin lentokoneesta ulos, niin tuli vähän sellanen fiilis et "mihis seuraavaks lähetään" :D

Ps. Matkan aikana tuli räpsittyä yhteensä reilut 2600 kuvaa! Osa näistä toki on sellaisia, joita on 10 kpl samasta tilanteesta (minä+joku ympäristö/ihminen) , kun mulle ei oo kelvannu ensimmäinen tai toinenkaan versio :D Ja videoitakin tuli kuvattua sitten yhteensä melkein 3,5 tunnin edestä!