Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

sunnuntai 26. joulukuuta 2010

Langkawilla!

Hat Yain hostellin vessa
Noniin, nyt päästään hetkeksi hengähtämään. Reissu Bangkokista Langkawille on ohi ja ollaan jo ehditty iltaa viettää täällä. Täällä on tosi lämmintä, vielä selkeästi lämpimämpää kuin Bangkokissa!! Viime yö oltiin Hat Yaissa Cathay Guest House -hostellissa ja oli vähän eri tason majoitus, kuin toi meidän aiempi hotelli kattouima-altaalla... Huone maksoi 200THB, eli siis 5 euroa yhteensä meiltä kahdelta. Paikka oli muuten tosi viihtyisä, etenkin aula/hengailutila, mutta siisteys ei ollut paras mahdollinen, ainakaan Suvin mielestä :) (Täytyy muistaa, että Suvi on vanha siivooja, niin siisteyskriteerit on korkealla!!!) Huoneessa oli sänky, jossa ei ollut peittoja, tuuletin, pari torakkaa ja aasialainen wc = reikä lattiassa + ei vessapaperia + täytyi itse huuhdella heittämällä vettä. Torakat (järkyttävän kokoiset!) oli pieni ongelma Suville, joten päädyimme nukkumaan valot päällä koko yön, koska torakat pelkäävät valoa :). Kuulemma tänäyönä on sama prosessi edessä täällä Langkawilla...

Iltasafka oli mielenkiintoinen ja vähän erilainen, kuin mihin ollaan totuttu. Keittiössä oli pyttyjä, joissa oli jotain ruokia x, joita ei meille kerrottu. Valkattiin niistä sitten summamutikassa joku ruoka joka ei varmasti ollut äyriäisiä/kalaa :). Myös hintoja ei saatu tietää etukäteen. Saatiin sitten lautaselle riisiä ja kanaa hyvin inkivääripitoisella kastikkeella. Ruoka oli ihan syötävää, muttei tosiaan mikään makuelämyskään, iso kalja tosin maistui molemmille hyvin! Hat Yaita ei paljon kerennyt näkemään. Kaupunki oli tosi täynnä porukkaa jostain syystä eilen ja tuntu melkein ahtaammalta kulkea, kuin Bangkokissa. Siellä olisi kyllä voinut viettää paremmalla ajalla muutaman päivän enemmänkin, mutta aikataulu ei anna nyt periksi. Ehkä sitten myöhemmin?

Tänään aamulla sitten ylös klo 8 ja suunnistamaan kohti Hat Yain bussiasemaa, sieltä sitten bussi kohti Satunia. Bussi oli sinäänsä aika mielenkiintionen tapaus, kun tuntui, että se seilasi ekan tunnin matkasta ympäri Hat Yain kaupunkia edestakas kalastelemassa lisää asiakkaita :D. Toisaalta lippu maksoikin 67 Bahtia, eli reilu 1,5 euroa. Lopulta bussimatka kesti yhteensä 2h 15min, jonka jälkeen meidät laitettiin bussista pois keskelle Satunia. Meillä oli tiedossa, että satama on jossain 15km säteellä keskustasta, mutta ei mitään käryä, että missä suunnassa. Päädyimme ottamaan tuktukin, joka maksoikin sitten enemmän kuin koko bussimatka yhteensä eli 200 Bahtia :D. Kun päästiin satamaan, niin lautta oli juuri lähtenyt satamasta ja seuraava lähtisi vasta reilu 2 tunnin päästä. Lopulta 13.30 päästiin lähtemään laivalla, joka maksoi 300 bahtia. Perillä Kuahissa, Langkawin pääkaupungissa, oltiin klo 15. Siellä sitten pyörittiin ympyrää hetken kirjaimellisesti, jonka jälkeen otettiin cäbi Cenang Beachille Zackry Guest House majataloon. Tää huone on selkeesti siistimpi kuin eilinen, mutta SUUREN TORAKKAUHAN vuoksi päätimme tosiaan, että nukumme tulevankin yön valot päällä. Täällä on myös normi länkkärivessa ja vessapaperia! Pytyn reuna tosin on n. 20cm maasta ylöspäin...
Sitten kun saatiin checkattua sisään huoneeseen, niin jätettiin kamat sinne ja suunnattiin tutkailemaan paikkoja. Köpöteltiin eka pitkin rantaa, jonka jälkeen iski kauhea nälkä ja lähettiin metsästämään hyvää safkapaikkaa. Matkalla nähtiin lisää Suvin parhaita kaveruksia, eli ötököitä. Nämä oli sellasia tuplasti koppakuoriaisen kokoisia ja lentäviä, eli siis tosi mukavia! Ruokapaikan metsästys toikin vähän enemmän ongelmia, kuin uskottiin. Kuahissa, kun tultiin, oli KFC:tä, Starbucksia yms. pilvin pimein, mutta Cenangilla niitä ei näkynyt. Lisäongelman toi se, kun kaikki ravintolat oli kiinni 15-18 välisen ajan. Silmät etsivät jo pelastavia mäcin kultaisia kaaria :D. Mentiin sitten tosi mageeseen rantaravintolaan, josta oli näkymät suoraan auringonlaskuun myöhemmin illalla. Otettiin parit oluset siinä, kun odoteltiin, että keittiö aukeaa. Heti kun keittiö aukes, niin tilattiin alkupalat ja pohdittiin, että mitäs muuta tilattais. Kun alkupalat tuli (todella hyviä jotain curryjuustotikkuja), niin tilattiin pääruoka, jossa kestikin sitten reilu 1½h, koska henkilökunta unohti tehdä ne. Myös pääruoka oli tosi hyvää ja saatiin ilmeisesti joku 15 rähmylän alennuskin, kun ruoan tulo kesti niin kauan. Onneksi saatiin, koska nälkäinen Eetu oli tosi närkästynyt!! Lopulta hintaa tuli 8 kaljalle (4 per naama siis), alkupalajuustoille ja pääruoille 82 ringittiä, eli aika tarkkaan 20euroa.

Ravintolassa hengailuaikana aurinkokin ehti laskea, ja oli muuten oikeesti tosi siistin näkönen auringonlasku! Safkan jälkeen käytiin vielä poistamassa pyyhkeet ja aurinkolasit molemmille sekä uimashortsit Eetulle. Tähän mennessä on taisteltu reissu ilman arskoja, kun ei kumpikaan muistanut ottaa omia mukaan :D

Huomenna sitten rantapaistattelua ja Langkawin tutkimista. Arvotaan nyt, että pitäiskö käyttää huominen/ylihuominen islandhoppingiin / snorklaukseen, "vuorelle" menemiseen vai skootterien vuokraamiseen ja niillä ajeluun, jota tietty vaikeuttaa vähän vääränpuoleinen liikenne :)!
Auringonlasku Langkawilla

1. Kyllä ihan kivasti jo kaipailee sinne lämpimään. Varsinkin kun tietää, ettei tarvitse yöpyä noissa torakkapaikoissa ;D Näin vanhat ihmiset kun vaan yöpyvät turvallisesti etukäteen varatuissa hotelleissa. Tullaan muuten sinne Bangkokiin 30.1. aamulla ja lähdetään Samuille 3.2. johonkin kellonaikaan. Pakko nähdä teidät sit jossain välissä. Toi saapumispäivän ilta olis tietty kaikkein paras, kun pitäis saada ittensä mahd. pian paikalliseen päivärytmiin. Eli pitäis pysytellä hereillä illalla...
    Hauskaa reissun jatkoa, josta odotellaan tietty uusia juttuja ja kuvia

2. Äh, jää aina huomaamatta nää kommentit, kun en saa (kai?) mitään ilmoitusta uusista kommenteista... Juu ja kyllä mekin ehkä aletaan pikkuhiljaa kartella näitä torakkapaikkoja :D No täytyy kyllä törmätä Bangkokissa! Täytyy kattoo ollaanko tuolloin sunnuntaina 30. päivä missään matkustelemassa, mutta infoilen, kun tiedän tarkemmin miten meillä on koulua jne. :)