Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

torstai 7. huhtikuuta 2011

Aika lahelle taydellinen paiva!

Ai etta, pakko hehkuttaa! Tanaan meilla oli siis aika taydellisyytta hipova paiva! Herattiin n. klo 8 ja kaytiin hakemassa ekaks 7-elevenista vahan aamupalaa ja vahan yheksan jalkeen lahettiin baanalle skootterilla! Saatiin siis 200 bahtilla (vajaa 5 euroa) vuokraskootteri ja se oli melkein upouusi. Matkamittarissa oli vasta vahan reilut 2000 kilsaa! Bensaa tankattiin tankki tayteen 100 bahtilla ja se melkein riitti koko reissuksi. Loppumatkasta tankattiin viela varmuudeksi 40 bahtilla, vaikka sekin olikin vahan liikaa. Eli kokonaisuudessaan matkakustannukset oli meilta 340 bahtia, eli reilut 8 euroa.

Ensimmaisena suunnattiin nokat kohti luonnonpuistoa, josta Emerald pool loytyisi. Matkaa sinne oli n. 60 kilsaa ja perille paastiin alun pienen eksymisen jalkeen n. 10.30. Ja kun perille paastiin, niin edessa oli ihan uskomaton naky mita ei voi kuvin (ainakaan meidan kameran :D) tai sanoin kuvailla! Emerald pool on siis kalkkipitoinen pieni n. 15x15m kokoinen luonnon oma uima-allas, jossa vesi on vahan tavallista lampimampaa. Vesi on myos aarimmaisen kirkasta ja puhdasta ja sen vari on jotain niin sinivihreaa, etta sita on vaikeaa kuvailla. Niin ja paras juttu, vesi ei ole edes suolaista! Saatiin viela ihan hetki olla ihan keskenamme altaalla, kunnes sinne tuli muitakin ihmisia. Suuri osa muista kavijoista olikin paikallisia. Kun oltiin vahan aikaa uitu, niin lahdettiin viidakon syvyyksiin tehtya polkua pitkin katselemaan viidakkoa. Polku paattyi Blue poolille, jossa oli kylla sinisinta vetta mita ollaan ikina nahty! Valitettavasti siihen altaaseen ei ilmeisesti saanut menna uimaan :( Myos itse luontopolku oli todella hienoilla sademetsan maisemilla varustettu! Valitettavasti tulvat olivat rikkoneet pikkupatkan luontopolusta, eika nain saatu nahda ihan kaikkea :( Luonnonpuistoon maksoi lansimaalaiselta sisaan 200 bahtia, mutta opiskelijakorttia nayttamalla saatiin liput 100 bahtilla. Nahtiin kuitenkin poislahtiessa, etta paikalliset sai lippunsa 40 bahtilla. Hinnoittelun ideaa oli vaikea ymmartaa...Periaatteessa meille kuuluisi paikallisten lippu, kun ollaan expatteja, eli asutaan Thaimaassa! :D

Tan jalkeen suunnattiin n. 10 kilometrin paassa olevalle "vesiputoukselle". Vesiputous oli oikeastaan enemman pieni puro, jossa oli jostain syysta erittain lamminta vetta :) Vesi oli siis n. 40-42 asteista ja altaat oli muotoutuneet veden virtauksesta siten, etta se naytti semmoselta normaalin vesipuiston luonnonmukaisen nakoiseksi tehdylta poreallaskompleksilta! :) Teki kylla todella hyvaa lillua vedessa, joka tuntui jopa polttavalta aluksi! Ja vahan naurattaa, etta tuli tosi kylma kun altaasta nousi pois, vaikka ulkona aurinko porotti ja lampoakin ulkona oli yli 30 astetta :D! Ostettiin sielta viella Suville muistoksi hieno t-paita 150 bahtilla! Ostoksista puheenollen ostettiin muuten eilen Suville vaihteeksi adidaksen upeat pinkkiraidalliset kengat 1500 bahtilla! :) ... vasta kolmannet sellaset tana vaihtoaikana

Muttamutta kun oltiin vahan aikaa lilluttu, niin lahettiin ajelemaan takaisin. Tarkoituksena oli viela kayda Wat Tham Seuassa, eli Tiger Cave Templessa. Ajettiin kuitenkin kaannoksen ohi, kun opasteet oli aika huonot. Kun pysahdyttiin miettimaan niin huomattiin, etta pilvetkin olivat ikavasti kertyneet taivaalle ja ajateltiin, etta jatetaan jotain tekemista huomisellekin ja ajettiin siis takaisin guesthouselle. Ja ihan kuin kruununa taydelliselle paivalle, niin muutama minuutti sen jalkeen kuin tultiin kampille, niin alkoi satamaan ihan tajuttomasti :D! Eli kaikki meni siis tosi nappiin! Suvi toimi tanaan paasaantoisesti kuskina, koska taalla kuitenkin oli jonkunverran liikennetta ja Eetulla ei noi moponajotaidot ole viela kauheen kummoisia :D Eli Eetu ajoi sen 10 km matkan Emerald Poolilta kuumille lahteille ja Suvi kaiken muun. Kilsoja kertyi yhteensa n. 130 eli alle 1 bahti/km olisi mennyt oikealla tankkausmaaralla bensoihin :)!

Mutta eipa tassa kummempia, huomenna siis edessa paivalla temppelireissu ja illalla lento takaisin Bangkokiin. Laitetaan noi ajo-ohjeet tonne Emerald poolille tahan alas, jos joku niita joskus tarvitsee!

Eli:
- Krabi Townista suuntaa tie numero neloselle ja ota suunnaksi Khlong Thom
- Khlong Thomista alkaa hyvat opasteet ja sielta keskustasta kaanny opasteiden perassa nelostielta vasemmalle
- Tan jalkeen matkaa on viela vajaat 20 kilsaa ja opasteet on hyvin englanniksi!

Ps. Reissun kokoava blogiteksti reissukuvineen koitetaan saada aikaiseksi viikonlopun aikana!

1. Mä sanoin silloin Bangkokissa ja heti sen jälkeen, että ei tullu Thai-kuumetta, mutta kyllä nyt kuitenkin on! Mä voisin vaikka heti lähtee uudestaan ihan vaan vaikka Bangkokiin. Saatikka noille tiedän saarille! :)
    Nauttikaa!!!!

2. Se kuume iski vaan sitten vähän viiveellä ;) teiltä jäi kuitenkin noi thaimaan rantanäkymät näkemättä, ne ois voinu ehkä nostattaa kuumeen vähän nopeemmin! Ja ehkä Suomen sääkin saa ajattelemaan mielummin tätä kuumaa ja kosteaa ilmastoa :D