Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Chau Docissa

Kännykkäräpellykset jatkuu! Päätettiin eilen illalla, että lähdetään tänään aamulla pois Phu Quocilta. Päätettiin samassa jättää väliin alkuperäissuunnitelmissa ollut Sihanoukvillen rantalomailu Kambodzan puolella väliin... Vaikka Phu Quocilta on matkaa lähimmästä kohtaa vain 30 km Sihanoukvilleen, niin ilmeisesti maiden välinen kiista saaren omistuksesta on niin kova, ettei suoraa lauttayhteyttä ole. Saarella onkin monta Vietnamin sotilastukikohtaa (toki kaukana turistiriennoista). Matka Sihanoukvilleen olisi taittunut ensin 1,5h lautalla ja sieltä vielä 4tunnin bussimatkalla, joka oli meistä liian pitkä matkustusaika 30km matkalle :D!

Phu Quocista vielä sen verran, että nautittiin oikein kovasti siellä olosta. Saarella ei ole vielä turismin ärsyttäviä puolia, kuten rihkaman tyrkytystä, mutta peruspalvelut ovat silti hyvin saatavilla! Käräytettiin ittemme vähän eilen aurongossa pitkästä aikaa. Vaikka ei olla joulukuun jälkeen käytetty ollenkaan aurinkorasvaa, niin ilmeisesti iho on ollut jo vähän tottunut. Nyt kun on ollut pari viikkoa huonompia säitä ja tenttejä, niin vähän pääsi näköjään iho lepsuilemaan :D Ehkä osasyynä voidaan pitää myös kokopäiväistä rantasessiota, johon kuului monta tuntia kelluntaa meressä :) Jokatapauksessa tänään oli jo punotus hävinnyt...

Herätys oli tänään 5.20, koska sniiduiltiin ja käveltiin hotellilta Long Beachin keskustaan 45 min varmaan joku muutaman euron hintaisen taksikyydin säästämiseksi :D Sieltä mentiin bussilla vajaa tunti satamaan (20 000dong/hlö) ja satamasta 2,5 tunnin lauttamatka Rach Giaan (295 000d/hlö). Bussimatkalla yksi asiakas nukkui pommiin ja soitti kuskille, että voisiko se tulla hakemaan... Palattiin sitten varmaan 10min matka takaisin hakemaan tätiä ja melkeen myöhästyttiin kaikki veneestä :D Koittakaa ens kerralla soittaa vuorossa olevalle VR:n konduktöörille ja kysykää, voisko se ystävällisesti vähän pakitella junaa kun myöhästyitte täpärästi :D Laivamatka istuttiin kannella auringossa. Suvi oli paikallisten mielenkiinnon kohde sillä oltiin varmaan ainoot länsimaalaiset laivassa ja Suvi varmaan ensimmäinen niiden koskaan näkemä blondi. Pidettiinkin kunnolliset valokuvaussessiot paikallisten kanssa, kun vuorotellen jokainen halusi ottaa kuvan itsestään meidän kanssa kamerallaan :D!

Rach Giasta otettiin mopotaksit (10 000d/hlö) bussiasemalle ja sieltä otettiin (mini)bussi tänne Chau Dociin hintaan 150 000 dong/hlö. Hinta ei ollut ihan vakio, sillä paikalliset maksoi varmaan vähemmän ja kolmelta Itävaltalaismieheltä riistettiin 200 000 dongia/hlö :). Bussimatka kesti n. 3,5 tuntia ja siinä tehtiin varmaan joku asiakaskeräilyn maailmanennätys. Ihmisiä otettiin ja jätettiin taas mitä mielivaltaisimmissa paikoissa. Bussissa oli 1+15 istumapaikkaa, joista 2 kaadettiin ja niiden paikalle laitettiin joku iso, kuljetusta vaille ollut levy. Silti kyydissä oli parhaimmillaan kuski, 22 aikuista ja 2 lasta. Ahdasta oli ja hiki virtasi :) Maisemat oli kuitenkin upeat ja ylitettiin varmaan 100 kertaa joku Mekong -joen suisto. Jopa meillä kokeneilla, vähintään yhtävertaisten jokien varsilla asuneilla (Suvi Hiidenjoki ja Eetu Aurajoki sekä The Great Vantaanjoki), oli vaikeuksia hahmottaa et kummal pual jokkee oltiin. Päädyttiin siihen, että oltiin enimmäkseen toispuoljokkee :)

Saavuttiin tänne puol kolmen aikoihin ja pyörittiin hetki taas ilman karttaa, kunnes löydettiin etukäteen katsomamme hotelli. Hotellin hinta/laatusuhde on ollut yksi parhaista kaikista majoituksista koko meidän vaihdon aikana. Huone on erittäin siisti, meillä on oma vessa, iso parveke, ilmastointi, telkkari ja jääkaappi. Hinta huoneesta oli 15$ ja se sisältää myös aamupalan molemmille! Samalla varattiin huomiseksi matka Phnom Penhiin. Hinta oli 10$ per nenä ja siihen kuuluu kaikki transportaatio matkalle. Ensin mennään jollain härpättimellä satamaan, sieltä mennään slow boatilla jokea pitkin Kambodzan rajalle, siellä viisumi- ja rajahässäkät ja toisella slow boatilla lähemmäs Phnom Penhiä. Lopuksi vielä bussiluljetus kaupungin keskustaan. Lähtö on aamu kahdeksalta ja aikaa tähän varmaan linnuntietä 100km pitään matkaan kuluu 8-10 tuntia :D.

Täällä pyörittiin pari tuntia keskustassa ja käytiin syömässä joenvarsiravintolassa. Tosi mukavan oloinen kaupunki. Täällä voisi viihtyä paljon pitempäänkin! Nyt ruvetaan valmistautumaan aamun herätykseen. Hauska kun unirytmi näin reissuilla aikaistuu. Tän Vietnamintaipaleen aikana myöhäsin herätys oli 8:30 ja sekin ilman herätyskelloa! Lisää juttua sitten Kambodzasta!