Tervetuloa!

Blogi luotiin alunperin meidän vaihto-opiskelua varten. Vietettiin siis ajanjakso 22.12.2010-27.5.2011 Bangkokissa (ja muutamassa muussa Aasian maassa) tiukan opiskelun parissa :)
Blogin kirjoittaminen jäi kuitenkin päälle ja täältä voi seurata elämää ja matkustelua sen jälkeenkin. Meidät kaksi tapaa jossain määrin myös täällä.

perjantai 4. maaliskuuta 2011

Phu Quoc, Vietnam

Tsau! Päivitellään nyt taas blogia puhelimella, koska jouduttiin myrskyä karkuun ravintolaan aamupäiväkaljoille. Kirjoitusvirheitä luvassa siis vieläkin enemmän :D! Eli nyt siis ollaan ekaa kokonaista päivää saarella.

Paikallisista vielä pakko sanoa, että ovat erittäin mukavia... ...niin kauan kun niillä ei ole pelissä rahaa. Jos kyseessä on raha, niin paikalliset hyökkäävät kimppuun joka ilmansuunnasta, kuin haukat myymään tuotteitaan. Tällöin paikalliset harrastavat myös erittäin hävytöntä kusettamista. Eli kun tänne tulee, kannattaa joko varata mukaan erittäin paksu lompakko tai rutkasti kärsivällisyyttä.

Toissa-aamuna käytiin Cu Chi tunneleilla, joka oli ihan hieno kokemus. Päästiin kokeilemaankin turisteille pikkuisen suurennettuja tunneleita ja ne oli silti, varsinkin Eetulle, todella ahtaita. Käsittämätöntä, miten Vietkongin sotilaat on voinut viettää niissä pitkiä aikoja! Retken hohtoa vähän vei se, että marssittiin oppaan perässä n. 20 muun länkkärin kanssa. Suurien massojen takaa oli välillä vähän vaikea nähdä tai kuulla mitään.

Lähdettiin toissailtana siis Saigonista tänne pitkän ajantapposession jälkeen. Matkatoimistosta ostettu matka eteni kohtuu mutkikkaasti, ensin mopotaksilla jollekin bussiasemalle (erittäin huikea kokemus paikallisessa mopopainotteisessa liikenteessä). Sieltä bussilla 30 minuutin matka samanpituisen odottelun jälkeen toiselle bussiasemalle. Sieltä toisella bussilla kohti Rach Giaa, taas 30 min odottelun jälkeen. Kesken matkan n. klo 1 kuski tuli sujuvalla vietnaminkielellä käskemään meitä painua ******* bussista erittäin vihaisella äänellä. Luultiin, että joudutaan taas vaihtamaan bussia, mutta kyseessä olikin kuskin vajaan puolen tunnin ruokatauko... Kaikki bussin asiakkaat siis joutuivat lähtemään ulos tauon ajaksi. Juuri kun oltiin saamassa unta (matkustettiin siis taas istumapaikoilla), niin tämä jyrsi kohtalaisesti fiilistä. Siinä sitten kateellisina odotettiin ja katseltiin kun viereisen bussin matkustajat sai jäädä sisälle nukkumaan.

Jokatapauksessa päästiin Rach Giaan 1h 30min etuajassa siitä mitä matlatoimiston setä meille kertoi, eli klo 5 aamulla :D. Kuljetusta satamaan ei löytynyt, vaan meille oli annettu pieni surkea kartta, josta näyttää, että matkaa olisi ehkä 100 metriä satamaan. Otettiin mopotaksit, jotka maksoi 100 000 dongia (reilu 3€) yhteensä. Matkaa olikin sitten 7 km... Siellä tapettiin aikaa ja syötiin aamupalaksi phot kanalla (nuudelikeitto), kunnes klo 8 lähdettiin lautalla (2,5tuntia) tänne saarelle.

Täällä ei ole oikein tarjolla sellaisia tosihalpoja rotanloukkumajoituksia, joihin ollaan totuttu, joten otettiin Long Beachilta (20km pitkä hiekkaranta!) majoitus 3 yöksi 20$ per yö. huoneeseen kuuluu oma vessa, jääkaappi, ilmastointi ja hyttysverkko. Perinteisesti meille näytettiin todella hienoa huonetta ja sitten kun hyväksyttiin se, niin päästiinkin paljon rähjäsempään huoneeseen... Oltiin kuitenkin niin väsyneitä, ettei jaksettu valittaa.

Saari itsessään on ollut meille erittäin mieluinen! Valkoista hiekkaa kilometritolkulla ja turisteja tosi vähän. Turistit ovat jakautuneet tasaisesti reppureissaajien, lapsiperheiden, vanhusten sekä paikallisten lomailijoiden kanssa. Täällä meininki ei ole myöskään läheskään niin rahaorientoitunutta verrattuna Saigoniin! Erittäin loistava paikka ainakin toistaiseksi, koska massaturismi ei tänne ole vielä ehtinyt. Tän vuoden lopussa valmistuva iso lentokenttä varmaan muuttaa asioita ja varsinkin saaren "keskustan" lähelle nousee kovaa vauhtia uusia ja hienoja betoniresortteja...

Tänne oli ennustettu erittäin pilvistä ja sateista säätä ekaksi 3 päiväksi. Eilen ku tultiin tänne, niin aluksi satoi tosipaljon, mutta sade kesti ehkä puoli tuntia ja siitä muutama tunti eteenpäin taivas oli ihan kirkas ja paistateltiinkin auringossa koko iltapäivä auringonlaskuun asti. Tänään ehdittiin makailla rannalla varmaan 4 tuntia auringossa, kunnes tämä myrsky meidät yhtäkkiä yllätti ja ajoi sisätiloihin. Sade kesti vajaan tunnin ja nyt ilma alkaakin taas kirkastua, joten on varmaan korkea aika lähteä taas rannalle levyttelemään :)

1. Aku (12 vee) lähettää myös terkkuja teille sinne kaukomaille!
    Onnittelin puolestanne Akua ja tänään saa ylimääräiset herkut. Viettäkää oikein hyvä loma siellä, ja muistakaa ravistella torakat pois matkatavaroista ja repuista kun tulette takaisin omaan hotelliinne!

2. Hyvä että Akulle meni onnittelut perille! Suvi kyllä pitää huolen torakoiden torjunnasta! Jaksamisia sinne Suomeen ja terveisia kaikille!